Sivustomme käyttää evästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseksi. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt yksityisyyden suojamme ja evästeiden käytön. ×

"Ei mitään hätää kun muistaa hengittää"

Posted by admin at 12:22 PM on Feb 1, 2018

Share:


Anna Vihonen / Vocal Coach

Edellisessä työpaikassani minulla oli jonkin aikaa työkaverinani espanjalaistaustainen eloisa ja iloinen mies. Hän hauskuutti niin työyhteisöämme kuin asiakkaitakin olemalla aina hyvällä tuulella ja kertomalla tarinoita monivaiheisesta elämästään - usein jutut myös olivat aika väritettyjä ja siksi sitäkin hauskempia.

Yksi työkaverini toistuvia kuolemattomia lausahduksia oli “Ei mitään hätää kun muistaa hengittää”.
Sillä hän halusi varmasti sanoa, että on turha ottaa pienistä asioista stressiä, sillä kaikki järjestyy. Lause putkahti päähäni hiljattain aamiaisella, ja alkoi mielessäni saada monia merkityksiä.


"Rauhallinen hengitys aktivoi parasympaattista hermostoamme."


Ei mitään hätää kun muistaa hengittää
- hengittäminenhän on ihmisen peruselinehto. Ilman hengitystä ei olisi elämää.

Hengittäminen on olennainen osa myös rentoutumista, sekä jooga- ja meditaatioharjoitusta.
Stressin ja panikoimisen saa helposti aisoihin muistamalla pysähtyä hetkeksi vain hengittämään syvään. Rauhallinen hengitys aktivoi parasympaattista hermostoamme.

Hengittäminen on äärimmäisen tärkeää myös vauhdikkaammissa urheilulajeissa; hengitys tuo peruselintoimintojen lisäksi happea lihaksille, mikä on tärkeää niiden jaksamisen kannalta.

Viimeisen kahden kuukauden aikana kävin myös monta kertaa sukeltamassa Indonesian merissä. Sukeltamisessakin tärkein sääntö on koko ajan hengittää. Kun hengität tasaisesti ja rauhallisesti ilma kulkee tasaisesti, tankki kestää pidempään, pystyt säätelemään ns. tasapainoasi veden alla (engl. buoyancy) ja mielesi pysyy rauhallisena. Pystyt keskittymään sukellukseen, näkemääsi ja kokemaasi sekä jopa reagoimaan yllättäviin tilanteisiin rauhallisesti. Ei siis ole mitään hätää, kun muistaa hengittää!


Ja mitä olisi laulaminen ilman toimivaa hengitystä?

Ja mitä olisi laulaminen ilman toimivaa hengitystä? Syvään ja rennosti hengittämällä mahdollistamme pallealihaksen vaivattoman toimimisen ja koko kehon vankan tuen äänen tuottamiseen. Hengitysharjoitukset myös rauhoittavat loistavasti myös esimerkiksi ennen jännittävää esiintymistä ja auttavat sinua keskittymään paremmin itseesi, tähän hetkeen ja omaan suoritukseen.

Seuraavan kerran kun kiire, sressi, kiukku, jännitys tai muu voimakas tunne valtaa mielesi, kokeile hetkeksi pysähtyä ja hengittää syvään. Ehkä huomaat, ettei asia ollutkaan kiihtymisen arvoinen? Elämä kulkee omalla painollaan riippumatta siitä, reagoimmeko äkkipikaisesti vai rauhallisesti.
Rauhallinen lähestymistapa voi vain olla mukavampi sinulle itsellesi.



Oikea hengitystekniikka on tärkeää paitsi laulajille ja puhetyöläisille, myös kehon yleiselle hyvinvoinnille.
Aiheesta on tulossa verkkokurssi, jota suosittelen lämpimästi niin laulajille, puhetyöläisille kuin ihan kaikille muillekin joita omaan kehoon tutustuminen ja rauhoittumisen rutinoituminen kiinnostavat.

Aiheesta luvassa lisäinfoa Annanet-nettisivuilla sekä Facebook-sivustolla.