Sivustomme käyttää evästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseksi. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt yksityisyyden suojamme ja evästeiden käytön. ×

Erilaisia oppijoita

Posted by admin at 4:11 PM on Dec 4, 2017

Share:


Anna Vihonen, Vocal Coach



Sanotaan että ihmisissä on kolmenlaisia oppijoita; visuaalisia, auditiivisia ja kinesteettisiä. Meissä kaikissa on näitä kaikkia piirteitä, ja usein yksi näistä piirteistä on yksilöllä muita vahvempi.

Just One Step (J.R. Brown) on vauhdikas ja eläytymistä vaativa musikaalikappale Off-Broadway teoksesta Songs For A New World. Kappale on älyttömän hauska niin esittäjälle kuin kuulijalleenkin, mutta jotta se kuulostaa eloisalta ja vaivattomalta on laulajan osattava biisi unissaankin. Biisi etenee nopeasti, sanoja on todella paljon, tunnelmat ja tunnetilat vaihtelevat…. Kuinka siis aloittaa opetteleminen? Katso alla oleva video ja jatka lukemista alla...



Sanotaan että ihmisissä on kolmenlaisia oppijoita; visuaalisia, auditiivisia ja kinesteettisiä. Meissä kaikissa on näitä kaikkia piirteitä, ja usein yksi näistä piirteistä on yksilöllä muita vahvempi. Mutta kaikkia näitä oppimisen eri keinoja voi oppia käyttämään tehokkaasti!

Teoria pohjautuu NLP:n (Neurolinguistic Programming) teoriaan, jonka mukaan jokainen ihminen ymmärtää asiat ensisijaisesti eniten käyttämiensä aistien kautta;

Visuaalinen oppija oppii helposti asioita näkemälläja lukemalla. Niin sanottu “valokuvamuisti” on visuaalisella oppijalla vahva; asiat jäävät mieleen lähes kerralla luettuna/nähtynä.

Auditiivisen oppijan kuulomuisti on vahva. Melodiat ja laulunsanat jäävät helposti päähän, monet auditiiviset oppijat oppivat helposti myös uusia kieliä. Auditiivinen oppija oppii helpoiten kuuntelemalla.

Kinesteettinen oppija oppii tekemällä. Opiskellessa muistiinpanojen kirjoittaminen tai ääneen lukeminen auttavat tiedon omaksumista. Asiat jäävät niin sanotusti lihasmuistiin.

Huomaan olevani vahvasti auditiivinen oppija, kenties pitkän musiikkitaustani ansiosta. Jo pienestä pitäen laulun sanat ja melodiat, ja jopa ärsyttävät TV-mainosten sloganit ovat jääneet mieleeni nopeasti. Välillä huomaan hyödyntäväni kuitenkin aktiivisesti myös kinesteettistä oppimista: opettelin hiljattain minulle uutta urheilulajia, surffaamista, ja siinä ei kuunteleminen tai näkeminen auttanut, on opittava tekemällä ja löydettävä oman kehon tasapaino. Opiskeluaikoina päntätessä muistan turvautuneeni myös visuaaliseen muistiini, ja toisaalta myös kinesteettiseen sillä muistan tehneeni paljon muistiinpanoja varsinkin minulle vaikeammissa oppiaineissa.

Myös esimerkiksi laulutunnit pohjautuvat pitkälti kinesteettiseen oppimiseen: harjoitellaan äänenkäyttöä tekemällä, tunnustelemalla, kokeilemalla.

Parhaan oppimistuloksen täysin uutta kappaletta opetellessa saavuttaa, kun hahmottaa omat vahvuutensa oppijana ja oppii myös hyödyntämään kaikkia kolmea oppimiskeinoa omassa harjoittelussa!

Tässä muutama vinkki, joiden avulla voit lähteä opettelemaan sinulle uutta ja haastavan tuntuista kappaletta;

1.) Kappaleeseen tutustuminen

Usein uutta kappaletta opetellessa kuunnellaan ainakin muutaman kerran alkuperäinen versio, jotta tiedetään millainen biisi on kyseessä. Tässä jo luomme muistijälkeä auditiivisen muistimme avulla. Jos luet nuotteja, ehdotan että kuuntelet alkuperäisen vain muutaman kerran ja hyödynnät sitten esimerkiksi taustanauhaa kappaleesta ja luet nuotteja.

Pelkän alkuperäisen äänitteen kuunteleminen ja matkiminen johtaa helposti alkuperäisen laulajan imitointiin. Imitointiharjoittelu voi olla hauskaa ja kehittää löytämään uusia sävyjä ja ulottuvuuksia äänestäsi, mutta on hyvä myös muistaa että olet tekemässä kappaleesta omaa versiotasi ja haluat nimenomaan kehittyä omana itsenäsi laulajaksi.

2.) Tekstiin tutustuminen

Jos tunnistat itsessäsi visuaalisen oppijan, opit ehkä helpoiten tekstiä lukemalla. Voit kaivaa sanat netistä tai lukea nuotista.

Kinesteettinen oppija voi tässä vaiheessa kirjoittaa tekstin itse paperille, samalla keskittyen siihen mitä kirjoittaa. Tätä vaihetta suosittelen oikeastaan ihan kaikille, sillä kirjoittaessa tulee usein ajatelleeksi tekstiä syvällisemmin, ja mieli alkaa jo luoda mielikuvia tarinasta ja roolihahmosta: mitä tässä tapahtuukaan, mitä esittäjä haluaa tässä sanoa (—> Mitä minä haluan tässä kohdassa sanoa ja tuoda esille?)

Tekstin ääneen lukeminen tai laulaminen auttaa sekä kinesteettistä että auditiivista oppimisen puolta: tekstin ääneen lukeminen on aktiivista tekemistä, ja samalla siitä jää jälki kuulomuistiin.

3.) Nauhoita treenejäsi

Toimiva keino harjoittelun tehostamiseksi on äänittää omia treenejä ja kuunnella niitä. Kun saat nauhalle onnistuneen oman versiosi biisistä, voit kuunnella sitä havainnoiden, mitä kohtia haluat vielä harjoitella ja kehittää ja kuinka tuot vielä enemmän omaa tulkintaasi kappaleeseen.

Tee rohkeasti muistiinpanoja nuottiisi, tai erilliselle paperille kirjoittamiisi lyriikoihin. Mitkä sanat tai lauseet ovat erityisen tärkeitä ja haluat tuoda niitä selkeästi esille? Alleviivaa ne! Missä kohdissa voit hyödyntää dynamiikkaa, eli laulaa voimakkaammin tai hiljaisemmin? Millaisia sävyjä haluat käyttää kappaleen eri kohdissa, jotta oikeanlaiset tunnetilat tulevat esille?

Kun käsittelet kappaletta keskittyneesti eri näkökulmista, myös teksti alkaa jäädä muistiisi. Usein kappaletta työstäessä käy jopa niin, että tekstin tarina jää mieleen ja sitä kautta keho ja mieli muistavat mitä seuraavaksi tapahtuu: ja näin voit laulaa luontevasti haastaviakin biisejä ulkomuistista.

Kiinnostaako tekstin käsittely ja oman tulkinnan kehittäminen? Näitä asioita käymme läpi laulutunneilla, ja aiheesta tulossa myös workshop ensi vuonna! Seuraa annanet.fi-sivuja ja Facebook-sivujamme, ja tule rohkeasti kokeilemaan!

Opetusta tarjolla taas helmikuusta 2018 alkaen.