Sivustomme käyttää evästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseksi. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt yksityisyyden suojamme ja evästeiden käytön. ×

Jännittääkö esiintyminen?

Posted by admin at 9:58 AM on Jul 11, 2018

Share:



Jännitätkö esiintymistä? Ilmeneekö jännitys perhosina vatsassa, käsien hikoiluna, tai ehkä jopa pahoinvointina? Kuuntele podcast aiheesta, tai jatka lukemista alla...





Esiintymisjännitys on luonnollista ja hyvin yleistä: noin 70% suomalaisista kertoo jännittävänsä esiintymistä. Jännitys on luonnollinen tapa reagoida uuteen tilanteeseen, ja jännityksen alkukantainen tarkoitus onkin ollut sympaattisen hermostomme aktivoituminen. Sympaattinen hermosto auttaa meitä toimimaan paremmin ja nopeammin stressitilanteessa; eli parhaimmillaan esiintymistilanteessa aktiivinen sympaattinen hermosto parantaa suorituskykyämme!

Ihmiset kuitenkin reagoivat jännitykseen eri tavoin, ja monesti ajatellaan että jännittäminen ei saisi näkyä ulospäin. Kuvittele vaikka, että pidät esitelmää luokan tai jonkin ryhmän edessä, ja tunnet kuinka kasvosi alkavat punastua. Hermostut reaktiosta, sillä jostain syystä koemme, että julkisesti punastuminen on noloa - ja näin jännityksesi vain kasvaa: ääni alkaa täristä, sekoilet sanoissasi ja saat juuri ja juuri pidettyä esitelmän loppuun.


Mistä jännitys, eli pelko, oikein syntyy?


Jos pieni jännitys sopivasti parantaa suorituskykyämme, kuinka voi päästä ns. jännityksen "niskan päälle", ettei se saa yliotetta ajatuksistamme ja suorituksestamme?

Yleensä jännityksen takana on pelko. Pelko epäonnistumisesta tai mokaamisesta, naurunalaiseksi tulemisesta, pelko siitä että yleisö ei pidä esityksestäsi… tai jotain muuta vastaavaa. Pelko elää ja kasvaa vain ihmisen mielessä, joten ensimmäiseksi kannattaa selkiyttää itselleen mitä oikeastaan jännittää. Mistä jännitys, eli pelko, oikein syntyy?

Lisäksi kannattaa pohtia, miten oma keho reagoi kun jännitämme jotain. Jokainen ihminen jännittää eri tavalla: syke kohoaa, kädet hikoilevat, vatsan pohjassa kutkuttaa, kasvot punastuvat… Mieti, millä tavoin sinä olet reagoinut jännittävissä tilanteissa. Mistä tiedät, että nyt sinua jännittää?

Tärkeintä on hyväksyä oman kehon tavat toimia stressitilanteessa.


Tärkeintä on hyväksyä oman kehon tavat toimia stressitilanteessa. Hyväksyä se, että punastuu tai kädet aina hikoilevat jännittäessä - ja antaa sen reaktion tulla. Jos reaktioihin ei kiinnitä sen enempää huomiota, ne eivät pahene vaan itseasiassa unohtuvat itsestään esiintymisen aikana. Kun hyväksyt oman kehosi jännitysreaktiot ennen esiintymistä, luotat siihen että ne parantavat suorituskykyäsi ja unohdat ne täysin kun menet lavalle, opit pikkuhiljaa hallitsemaan omaa jännitystäsi.


Annan jännitysreaktion tulla, hyväksyn sen ja päästän siitä irti.


Olen esiintynyt yli 15 vuotta ja aina lavalle meneminen on vähän jännittävää. On myös hauska huomata, että vaikka olen kokenut esiintyjä, esimerkiksi puheen pitäminen ihmisten edessä on edelleen todella kutkuttava tilanne. Tunnen kuinka poskeni alkavat hehkua ja alan usein puhua nopeammin, mutta en enää välitä siitä. Pyrin vain rauhoittumaan tilanteessa: "näistä on selvitty ennenkin".

Kitaran kanssa esiintyessä huomaan jännityksen aina sormissani. Ne hikoilevat ja vähän tärisevätkin, ja tämä sai minut pitkäksi aikaa tuntemaan oloni epävarmaksi kitaran kanssa lavalla. Nykyään en anna tuntemuksen lamaannuttaa, vaan tiedän että tämäkin menee pian ohi ja pystyn soittamaan keikan hyvin siitä huolimatta. Annan jännitysreaktion tulla, hyväksyn sen ja päästän siitä irti.

Jännitykseen, tai varsinkaan sen aiheuttamaan pelkoon, ei pidä jäädä kiinni. Kaikki tunteet väistyvät, mikään tunne ei kestä ikuisesti. Mitä nopeammin päätät päästää jännityksen ja pelon tunteesta irti, sitä nopeammin pääset siitä yli.



Kuinka saada kokeneen esiintyjän varmuus nopeasti, kasvattaa itseluottamustasi ja säästyä turhalta jännittämiseltä laulusuorituksen aikana?

Lataa itsellesi ilmainen e-opas: Esiintymisjännityksen selättäminen !