Sivustomme käyttää evästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseksi. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt yksityisyyden suojamme ja evästeiden käytön. ×

Keskittyminen hukassa

Posted by admin at 6:03 PM on Mar 10, 2018

Share:


Anna Vihonen / Vocal Coach


Viime viikolla minun oli vaikea keskittyä työntekoon. Edellisellä viikolla olin poikennut normaaleista työrutiineistani tekemällä sijaistuksia läheisessä päiväkodissa ja täysin erilaiset päivät sekoittivat normaalia työrytmiäni. Lisäksi yllättävät muutokset asuintilanteessani saivat pariksi päiväksi pasmat sekaisin ja aivot raksuttamaan ja hahmottelemaan seuraavia suunnitelmia. Ja kaiken päälle iski vielä kevyt flunssa joka sai kurkun kolottamaan ja olon tuntumaan tosi väsyneeltä.


Yksityisyrittäjänä on tärkeää olla omatoiminen ja aktiivinen, tehdä itselleen esimerkiksi aikatauluja ja pysyä niissä. Ainakin minä koen, että se auttaa pysymään tuotteliaana ja aktiivisena. Tähän asti minun ei ole tarvinnut suuremmin miettiä mitä seuraavaksi: tehtävälistalla on vaikka mitä tekemistä ja ideoita, ja olen innolla tarttunut jokaiseen hommaan. Olikin erikoista huomata, että yhtäkkiä kaikki tekeminen tuntui aika tahmealta ja aivotkaan eivät toimineet normaalilla tehollaan. Koin tästä jopa stressiä ja pientä paniikkia: miten työt etenevät jos en tee mitään?

"Lepo on kuitenkin yhtä tärkeää kuin aktiivisuus, ellei jopa tärkeämpää."


Lepo on kuitenkin yhtä tärkeää kuin aktiivisuus, ellei jopa tärkeämpää. Huomasin joutuvani jatkuvasti muistuttamaan itselleni, että on ihan ok ottaa pari päivää rennommin. Väsynyt oloni on kehon tapa muistuttaa että nyt pitäisi hidastaa tahtia. Aivoni kävivät kuitenkin ylikierroksilla jonka seurauksena en osannut rauhoittua, mutta en myöskään saanut mitään aikaan. En osannut tehdä yhtään mitään ja sekös vasta oli turhauttavaa.

Yllättäen (tai arvatenkin) apu löytyi lopulta ääniharjoituksesta! Yksi suosikkiharjoituksiani on ns. hyminäharjoitus, jossa ääntä vain liikutellaan kevyesti kehon sisällä ylös ja alas. Olen aiemminkin todennut laulamisen olevan minulle jopa meditatiivinen harjoitus, ja loistava keino pysähtyä tähän hetkeen. Taas tuli todistettua, että ääni on loistava apuväline rauhoittumiseen.

Mikäli sinustakin on viime aikoina tuntunut hankalalta pysähtyä, voit kokeilla seuraavaa harjoitusta.
Voit katsoa mallia vanhasta opetusvideostani, tai jatkaa lukemista alla. Tee joka tapauksessa harjoitus rauhallisesti, vaikka tuolilla tai lattialla istuen, koska tällä kertaa tähtäämme nimenomaan rauhoittumiseen ja pysähtymiseen tähän hetkeen.



Hyminäharjoitus

Aloita harjoitus muutamalla syvällä hengityksellä. Näin rentoudut, rauhoitut ja keskityt paremmin tähän hetkeen.

Laita kätesi rintakehän päälle kevyesti. Hyräile kevyesti, tunnustellen tunnetko äänen värähtelyn kehossasi. Suu on kiinni, niin että huulet koskettavat kevyesti toisiaan. Kuljettele ääntä ylös ja alas, havainnoi missä kohtaa kehoa tunnet äänen liikkuvan. Kuvittele, että ääni ikäänkuin soljuu yhtenä pötkönä ylös-alas kehossasi. Pidä kasvot rentona.

Tärkeintä on, että tunnustelet ja keskityt vain äänen kulkemiseen kehossasi. Itselläni tämä harjoitus ainakin toimii rentoutuksena, ja tuo keskittymistäni tähän hetkeen ja omaan itseen.