Sivustomme käyttää evästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseksi. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt yksityisyyden suojamme ja evästeiden käytön. ×

Minä instrumenttina -workshop, la 11.11.2017
Läsnäoloa laulamalla


Läsnäoloa laulamalla

Posted by admin at 3:17 PM on Oct 5, 2017

Share:


Anna Vihonen, AnnanetVocals


Musiikki, ja erityisesti laulaminen on tutkitusti tehokas stressin lievittäjä. Laulaminen aktivoi parasympaattista hermostoa, joka rauhoittaa ja rentouttaa.

Kaikilla tuntuu nykyään olevan koko ajan kiire.
Kuljen päivittäin lähijunilla töihin, ja ympärillä olevien ihmisten tarkkailu sai minut eräänä päivänä miettimään, olemmeko me kaikki oikeasti näin kiireisiä?

Kenties länsimainen tehokkuusajattelu saa meidät uskomaan että kiireinen ihminen on tehokas, ja tärkeä. Ainakin tunnemme itsemme tärkeiksi kun meillä on koko ajan jotain tekemistä. Täysillä paahtamista ei kuitenkaan jaksa pitkiä aikoja kerrallaan, sillä ihmistä ei ole tehty kestämään jatkuvaa paineenalaisena olemista tai stressaamista.

Jokainen tarvitsee aikaa hengähtää, tilaa omille ajatuksille ja ihan vain lepoa.
Olemmeko edes oikeasti elossa ilman omia ajatuksiamme?

Arjessa voi kuitenkin olla vaikeaa löytää oikeaa rauhoittumisen muotoa.
Kuntosalitreeniä rytmittää oma treeniohjelma ja aikataulu, telkkaria katsoessa mieli helposti vaeltelee vielä päivän asioissa ja voi olla ettei uni tule levottoman mielen vuoksi, vaikka juuri tänään ajattelit nukkuvasi viikkojen univelat pois.

Ihmismieli tutkitusti rauhoittuu luonnossa, eli esimerkiksi kävely- tai juoksulenkki metsässä rauhoittaa mieltä monin verroin enemmän kuin esimerkiksi treeni kuntosalilla.

Laulaminen rauhoittaa ja rentouttaa

Musiikki, ja erityisesti laulaminen on toinen tutkitusti tehokas stressin lievittäjä. Laulaminen aktivoi parasympaattista hermostoa, joka rauhoittaa ja rentouttaa. Parasympaattinen hermosto aktivoituu ihmisellä luonnollisesti lepotilassa. Lisäksi laulaminen vapauttaa endorfiineja eli lisää hyvän olon tunnetta elimistössä. Laulaminen myös parantaa muistia ja keskittymiskykyä, ja parhaimmillaan ääni resonoi koko kehossa aiheuttaen lämpimän, kokonaisvaltaisen mielihyvän tunteen.

Haluaisitko kokeilla? Et tarvitse kuin 10 minuuttia omaa aikaa.

Tätä testataksesi et tarvitse aiempaa laulukokemusta tai edes laulutuntia. Voit kokeilla oman äänesi rauhoittavaa vaikutusta ihan itseksesi kotona. Tarvitset ehkä hieman rohkeutta, sillä syystä tai toisesta osa meistä on oppinut varomaan äänenkäyttöä tai mielessämme voi olla uskomus, että “en osaa laulaa” tai “ääneni ei ole kaunis”.

Päästä kuitenkin hetkeksi irti mahdollisesta uskomuksesta, ja vain syvenny harjoitukseen; jokaisella meistä on oikeus laulaa ja käyttää omaa ääntä. Voit myös halutessasi kokeilla tätä harjoitusta kuulokkeet päässä, jonkin rauhallisen musiikin tahdissa.

Harjoitus

1. Istu mukavasti ja tukevasti tuolilla. Voit myös seistä jos haluat - jos seisot, varmista että polvet eivät "lukitu" etkä seiso turhan jäykästi. Pyöräytä hartiat pari kertaa taaksepäin ja anna niiden asettua mukavasti paikalleen.

2. Rentouta myös niskaa painamalla leukaa kevyesti kohti rintaa muutaman kerran puolikaaressa, vasemmalta oikealle ja takaisin. Tunnustele miltä kehossasi tuntuu. Jos niskassa tuntuu kireyksiä, hengitä syvään ja rentoudu juuri sen verran kuin tänään pystyt.

3. Hengitä syvään, nenän kautta sisään ja suun kautta ulos. Sulje silmät ja tunnustele hengityksen kulkua kehossa: mitä tapahtuu kun hengität sisään? Entä kun hengität ulos?

Tunne hengitys molemmissa kyljissä, kainaloiden alla.

Tunne hengitys selässä, liikkuen alaselästä lapaluiden kohdalle.
Tunne hengitys jopa niskassa…

Jatka hengittelyä syvään, nenän kautta sisään ja suun kautta ulos. Rentoudu jokaisella hengityksellä vähän lisää. Voit myös kokeilla säädellä hengityksen tahtia: onnistuuko sinun hidastaa, ja samalla syventää, sisään- ja uloshengitystä?

4. Kun tunnet hengityksen kehossasi ja olet valmis, hengitä jälleen syvään sisään ja uloshengityksellä päästä ulos ääni. Ihan mikä tahansa ääni, sen enempiä miettimättä. Vaikka Aaaaa…..

Päästä ääni ulos hengityksen mukana, ja tunne se kehossasi. Älä mieti mitä sinun pitäisi tehdä, tai miltä ääni kuulostaa. Päästä irti kaikista ajatuksista ja tunne vain oma äänesi, anna sen tulla luonnollisesti.

Voit laittaa vaikka käden kevyesti rintakehälle ja tunnustella miten ääni resonoi rintalastassa. Jatka tätä muutaman kerran, tai niin kauan kuin hyvältä tuntuu. Rentoudu äänen kuljetukseen. Voit vaihtaa äänen korkeuksia ja vokaaleja. Miltä kehossa tuntuu kun laulat korkeamman nuotin? Entä matalamman?

5. Kun olet valmis mieti hetki miltä harjoitus tuntui. Miltä sinusta tuntui ennen harjoitusta, sen aikana ja sen jälkeen?

Mikäli mielessäsi heräsi ajatuksia tai kysymyksiä harjoituksen aikana, kuulen ja vastaan mielelläni.

Tätä aihetta käsitellään myös Minä Instrumenttina -workshopissa 11.11. Lue lisää täältä.

Loading Conversation