Sivustomme käyttää evästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseksi. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt yksityisyyden suojamme ja evästeiden käytön. ×

Mitä on Mindful Singing?

Posted by admin at 7:37 PM on Nov 8, 2018

Share:


Anna Vihonen / Vocal Coach



‘Mindfulness’ on tuttu termi nykyajan hyvinvointialalla, ja sanakirjassa se määritellään ‘tietoiseksi läsnäoloksi’. Mindful Singing” on siis tietoista, läsnäolevaa laulamista.

Läsnäoleva laulaminen voi olla meditatiivista harjoittelua, jossa rauhassa tutustutaan oman äänen sointiin ja resonanssiin eri puolilla kehoa. Se voi olla myös niin sanottu flow-tila keikalla, se ihana tunne kun laulaja unohtaa itsensä ja antautuu musiikin vietäväksi.


Oman äänen käyttö, myös laulaminen, on tärkeä osa ihmisyyttä. Oma ääni on iso osa sinua itseäsi.
Sen vuoksi laulaminen tuntuukin usein niin pelottavalta - jokaisen ääni on omanlaisensa ja ääni ei valehtele: tunteet kuuluvat helposti äänestä. Tämä tekee laulamisesta niin henkilökohtaista; laulaminen ääneen muiden edessä on itsensä avaamista, ja tämä saa meidät tuntemaan itsemme haavoittuviksi ja epävarmoiksi.

Myös kokenut laulaja saattaa tuntea epävarmuutta. Moni vuosia harjoitellut laulaja tunnustaa olevansa itsekriittinen ja täydelliseen suoritukseen tähtäävä jokaisessa esiintymistilanteessa. Epävarmuus ja perfektionismi johtavat jopa liialliseen suorituksen tarkkailuun ja virheisiin keskittymiseen - eikä laulaja tällöin voi täysin rentoutua esiintyessään.
Näin kävi minullekin aikanaan: olin niin fokusoitunut suoriutumaan vain “täydellisesti” keikoilla, että en enää nauttinut itse esiintymisestä ja laulamisesta. Kovan ulkokuoren ja toimivan laulutekniikan takana olin epävarma ja peloissani. Vaati itseni kohtaamista ja ääneni tutkimista rauhassa ja läsnäolevana, jotta opin taas nauttimaan laulamisesta jota niin suuresti rakastan, ja päästämään irti turhasta yrittämisestä.


Läsnäoleva laulaminen on myös itsensä, ja äänen avulla omien tunteiden, kohtaamista.
Laulaessa ääni värähtelee, eli resonoi, eli puolilla kehoa ja siksi laulaminen saattaa herättää patoutuneita tai hautautuneita tunteita. Läsnäoleva laulaminen on myös hyvin meditatiivinen kokemus, jonka jälkeen saatat huomata mielesi asettuneen, ratkaisujen löytyneen aiemmin askarruttaviin kysymyksiin, ja olon olevan kaikinpuolin tasapainoisempi.

Myös esiintymistilannetta voi harjoitella mindful -lauluharjoitusten avulla. Esiintymisjännitys on kehon stressireaktio, johon luontaisesti reagoimme jännittymällä ja valmistautumalla toimimaan. Voimme kompensoida kehon jännittymistä rauhallisilla hengitys- ja äänenkuljetusharjoituksilla ja tällä tavoin valmistautua esiintymistilanteisiin. Tällöin voit helpommin rauhoittua olemaan läsnä myös oikeassa esiintymistilanteessa ja aidosti nauttia hetkestä.

Tietoista, läsnäolevaa lähestymistä laulamiseen suosittelen ihan kaikille, aiemmasta laulutaustasta riippumatta. “Mindful singing” sopii

  • Sinulle, joka et ole koskaan laulanut julkisesti nuottiakaan, josta tuntuu että oma ääni on “ruma” ja et osaa laulaa, Sinulle joka pelkäät laulamista ja samalla haluaisit kovasti yrittää

  • Sinulle joka olet jo hieman laulanut, käynyt ehkä laulutunneilla tai kotona harjoitellut;
    “mindful singing” -tyylinen harjoittelu auttaa syventämään ymmärrystäsi omasta äänestä ja kehostasi instrumenttina. Tämä ymmärrys ja rauhalliset harjoitukset kehittävät ääntäsi ja laulutekniikkaasi rennosti ja luontevasti

  • Sinulle joka olet jo kokenut laulaja, ja haluat löytää uusia näkökulmia suhtautua omaan ääneen, syventää omaa kehotietoisuuttasi ja rentoutua esimerkiksi esiintymistilanteissa niin, että löydät luontevasti rentoa läsnäoloa laulamiseesi pelkän teknisen suorittamisen sijaan

Ohjausta läsnäolevaan laulamiseen voit saada laulutunneilta, ja esimerkiksi aihetta käsittelevästä kirjallisuudesta (kurkkaa täältä yksi suosikkini).

Pidän myös tilauksesta workshoppeja aiheesta. Seuraava Mindful Singing Workshop pidetään
Helsinki Decompression -tapahtumassa Helsingin Suvilahdessa 15.12.2018 (Cirko, Kaasutehtaankatu 1). Tarkempi aika ilmoitetaan myöhemmin.



Voit kokeilla myös seuraavaa harjoitusta heti kotona, ja saada sen avulla lisää läsnäoloa laulamiseesi!


Äänimeditaatio -harjoitus

Istu mukavasti tuolilla tai lattialla.

Aloita meditaatio rauhallisella, hitaalla ja syvällä hengityksellä.

Tarkkaile hiljaa hengityksesi kulkua sisään ja ulos. Rintakehäsi kevyesti nousee ja laskee. Älä muuta mitään hengityksessäsi, tarkkaile vain.

Kun ajatuksia nousee kuplien tavoin mieleesi, huomioi ne yksinkertaisesti “ajatuksina” ja keskity jälleen hengitykseesi. Jatka hengittelyä viiden minuutin ajan.

Viiden minuutin kuluttua ala muodostaa ääntä. Ensin ihan pehmesti ja hiljaa hymisten.

Tunne äänen värähtely, huomaa kuinka ääni kulkee kehossa.

Lisää vähitellen äänen voimakkuutta, avaa suu ja anna itsellesi lupa laulaa vähän lisää - joko jotain tuttua laulua, tai rennosti äänellä improvisoiden. Voit laulaa sanoja tai satunnaisia äänteitä.

Harjoituksen tarkoituksena on laskeutua ensin hyvin rauhalliseen, läsnäolevaan tilaan ja tuoda sitten tietoisuus omaan ääneen ja lisätä pikkuhiljaa äänen voimakkuutta.

Tällaisesta rauhallisesta, rennosta ja läsnäolevasta tilasta on hyvä lähteä laulamaan mitä vain!