Sivustomme käyttää evästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseksi. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt yksityisyyden suojamme ja evästeiden käytön. ×

Tiedosta voimasi - irti turhasta ponnistelusta

Posted by admin at 6:25 PM on Oct 11, 2018

Share:


Anna Vihonen / Vocal Coach


Hyvä fyysinen kunto on eduksi laulajalle: liikunta kehittää esimerkiksi hapenottokykyä ja hyvä peruskunto vahvistaa keikkakestävyyttä ja omaa vastustuskykyä. Hyvä peruskunto on edellytys myös omalle jaksamiselle ja siten yleiselle hyvinvoinnille. Laulaminen on hyvin kokonaisvaltaista, eli itsestä huolehtiminen on tärkeä osa äänestä huolehtimista.

Kun aloitin tosissani laulamisen noin 14-vuotiaana, aloitin myös lenkkeilyn. Olin kuullut, että Kirka juoksi päivittäin 10 km lenkin ja hyvä fyysinen kunto kehitti häntä myös laulajana ja esiintyjänä. Juoksu onkin kaikista liikuntaharrastuksistani pysynyt tasaisimmin mukana kaikki nämä vuodet - juoksua voi harrastaa missä vain ja lähes milloin vain, eikä se vaadi jäsenmaksuja tai ajanvarauksia. Lisäksi lenkkeily on itselleni ihanaa omaa aikaa, ja usein jopa meditatiivista - annan ajatusten vain virrata.


"Olin kuullut, että Kirka juoksi päivittäin 10 km lenkin ja hyvä fyysinen kunto kehitti häntä myös laulajana ja esiintyjänä.
"


Pelkkä juokseminen on kuitenkin keholle pidemmän päälle yksipuolista, ja esimerkiksi lihaskunnosta on hyvä myös huolehtia varsinkin kun ikää tulee joka vuosi lisää. Joogaharrastus on ollut juoksun ohella tärkeä liikunta- ja rauhoittumismuoto minulle jo noin viiden vuoden ajan, ja joogaharjoitus on osaltaan myös syventänyt suhtautumistani laulamiseen ja avannut uudenlaisia keinoja tutkia omaa ääntä.

Viime elokuussa liityin pitkästä aikaa myös kuntosalille. Pyrin salilla tekemään yleistä lihaskuntoa ylläpitäviä harjoituksia, jotka tukevat esimerkiksi juoksuharrastustani sekä selkä-hartiaseudun hyvinvointia. Varsinkin talven tullessa kuntosaliharjoittelu on ihan hauskaa ja monipuolista, mutta laulajana huomasin jälleen voimaharjoittelun haasteet: jos et keskity kunnolla tekniikkaan ja hengitykseen, tai harjoittelet liian aikaisin liian suurilla painoilla, aiheutat helposti kehoosi turhia jännityksiä.

Teepä nopea testi: purista käsiäsi nyrkkiin niin lujaa kuin pystyt.
Mitä tapahtuu hengitykselle?

Teepä nopea testi: purista käsiäsi nyrkkiin niin lujaa kuin pystyt. Mitä tapahtuu hengitykselle?
Suurin osa pidättää automaattisesti hengitystä, ja jopa kiristelee leukaperiä.
Juuri sama reaktio tapahtuu jotakin painavaa nostaessa, voimaharjoittelua tehdessä ja monesti esimerkiksi rock-laulua treenatessa! Siksi oikeaan harjoitustekniikkaan on syytä kiinnittää huomiota - väkisin puristamalla et saavuta haluttua lopputulosta, ainakaan kestävästi ja kehittävästi.


Huomasin itse viime viikolla parin kuntosalitreenin jälkeen, että leukani tuntuivat olevan jumissa ja hartiani olivat kireät. Tajusin, että en ollut keskittynyt kunnolla liikkeiden tekniikkaan ja syvään hengitykseen - näin olin huomaamattani jännittänyt kehossani ylimääräisiä lihaksia. Ja kun esimerkiksi leukaperät ovat kireät, laulaminen tuntuu tahmeammalta.


" Ja kun esimerkiksi leukaperät ovat kireät, laulaminen tuntuu tahmeammalta."


Käytämme usein huomaamattamme ylimääräistä voimaa jopa ihan arkisissa asioissa.
Tarkkaile tänään, kuinka harjaat hampaasi. Jännitätkö kättä, leukaa, hartiaa tai kyynärpäätä?
Mieti kuinka kannat painavaa kauppakassia; jännitätkö hartioita tai kiristeletkö leukoja?
Missä asennossa näpyttelet sähköpostiviestejä? Painuuko niska, lysähtävätkö hartiat, jännitätkö käsivarsia olkapäihin ja lapaluihin saakka?
Entä kun olet stressaantunut tai töissä on kova kiire? Itse huomaan paineen alaisena helposti kiristeleväni leukaperiäni.

"Käytämme usein huomaamattamme ylimääräistä voimaa jopa ihan arkisissa asioissa. "

Niin arjen kiireissä kuin voimaharjoitusta tehdessä on tärkeää muistaa hengittää syvään ja tasaisesti.
Jos hengitys muuttuu pinnalliseksi (eli hengität vain rintakehääsi saakka), ei pallea pääse toimimaan täydellä potentiaalillaan eikä näin ollen tue kehoa riittävästi esimerkiksi selkälihasliikkeitä tehdessä. Tällöin käytämme kehon muita lihaksia liikkeitämme avustamaan, ja aiheutamme turhia jännitystiloja eri puolille kehoa. Hengitys myös rauhoittaa mieltä ja auttaa rentouttamaan liikkumistamme ihan arjen perustoimissa.


Lihaskuntoharjoittelu tekee keholle hyvää, kunhan harjoittelee oikein. Kannattaa aloittaa sopivilla painoilla: mieluummin kevyesti useampia toistoja tehden, kuin yrittää heti turhan painavilla vastuksilla. Kuntosaliharjoittelu on kuin lauluharjoitus: lihakset kehittyvät vähitellen, omaa lihasvoimaa täytyy kasvattaa itseä kuunnellen.


Jatkossa muistan myös venytellä aina kuntosalitreenin jälkeen: jäykkä keho ei kykene toimimaan parhaalla mahdollisella tavalla äänen kaikukoppana. Laulajana oma kehosi on instrumenttisi ja siitä tulee pitää hyvää huolta. Liikunta on parhaimmillaan täydellistä vastapainoa laulutreenille, kunhan löytää lajia josta aidosti nauttii, ja tekee liikuntasuorituksen huolellisesti ja kehoa kuunnellen, tekemisestä nauttien.