Sivustomme käyttää evästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseksi. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt yksityisyyden suojamme ja evästeiden käytön. ×

Tunteisiin...

Posted by admin at 6:23 PM on Mar 22, 2018

Share:


Anna Vihonen / Vocal Coach



“Singers, remember... when you're practicing, that's the time to focus on getting the sound you want... the tone, the support, the stylization. When it comes to performing though, you have to set all that aside, be present, and COMMUNICATE. To focus on the words you’re saying and how you want people to feel when they hear you. Even the best of singers can get caught up in the desire to look good and sound perfect, when really, all that matters in the moment is that you reach out and touch the hearts and lives of the people who are listening to you.”

- Jennifer Hamady, The Art Of Singing


Ylläolevat sanat kolahtivat minulle voimakkaasti, sillä juuri tästä laulamisessa on mielestäni kysymys. Juuri tämän asian kanssa olen painiskellut itsekseni, ja juuri tästä pyrin puhumaan myös oppilailleni:

Harjoituksissa ja laulutunneilla harjoitellaan tekniikkaa. Tutustutaan uusiin työkaluihin, opitaan soveltamaan niitä käytännössä. Mutta esiintymistilanteessa kaikki nämä tekniset seikat, kaikki turha miettiminen ja analysointi on heitettävä sivuun! Live-esiintyminen on kommunikointia ja heittäytymistä. Esiintyjän on oltava täysin läsnä: läsnä musiikille, lyriikoille ja yleisölle. Laulajan tehtävä on rakentaa silta yleisön ja musiikin välille: herättää tunteita ja tuottaa elämyksiä, koskettaa ihmisiä.


"Live-esiintyminen on kommunikointia ja heittäytymistä."


Usein mieli keskittyy hiomaan teknisiä seikkoja huippuunsa, ja tunnepuoli jää täysin taka-alalle. Tarkkailemme omaa suoritusta harjoitellessa, ja tämä tila jää helposti päälle myös keikkatilanteessa: tähtäämme täydelliseen suoritukseen ja unohdamme kommunikoinnin ja tulkinnan.

Tunnepuoli on kuitenkin mielestäni laulaessa jopa tekniikkaa tärkeämpää. Mietipä hetki lauluesityksiä jotka ovat pysäyttäneet, nostaneet ihon kananlihalle tai saaneet sinut jopa kyynelehtimään. Miksi? Koska jokin esityksessä herätti sinussa tunteita.

Aidosti musiikkiin heittäytyminen, varsinkin julkisesti, voi kuitenkin tuntua todella pelottavalta. Laulajan on oltava täysin avoin ja oma itsensä yleisön edessä. Jokainen meistä pelkää sisimmässään arvostelua, ja uskaltaessaan avautua ja heittäytyä musiikkiin laulaja avaa itsensä täysin myös yleisölle. Siksi tuntuu turvallisemmalta suojautua täydellisen tekniikan ja voimakkaan äänen taakse.

Kuitenkin ne hetket kun päästää irti pelosta ja epäilyksistä ja antaa mennä, ovat niitä parhaita lauluhetkiä. Silloin syntyy yhteys musiikin ja kuulijan välille. Silloin laulajan mieli ei enää jatkuvasti mieti mitä tekee eikä analysoi suoritusta, vaan laulu virtaa luontevasti ja kaikki tuntuu onnistuvan.
Tätä kutsutaan myös “flow-tilaksi”.


"Tunnetilojen kautta ratkeavat usein monet lauluteknisetkin seikat, ja luodaan luontevasti kontaktia myös kuulijaan.
"


Laulu on hyvin herkkä instrumentti, sillä tunteet ja ajatukset kuuluvat helposti äänessä. Esimerkiksi kurkku reagoi herkästi tunnetiloihin ja siitä tuleekin sanonta “pala kurkussa”, kun olo on surullinen.
Lisäksi keho, mieli ja ääni toimivat saumattomassa yhteistyössä: keho pyrkii aina toteuttamaan mielen käskyjä kirjaimellisesti. Tämä johtaa välillä laulaessa “yliyrittämiseen” tai esimerkiksi äänen “puskemiseen” haluttuun nuottiin tai muottiin.

Siksi laulutekniikan hiominen ja omaan äänen treenikämpällä tutustuminen ovat tärkeitä vaiheita laulun opiskelussa. Ne vahvistavat ennen kaikkea itseluottamustasi ja varmuuttasi, jotta esiintymistilanteessa luotat itseesi ja uskallat heittäytyä tulkinnan vietäväksi. Olen huomannut, että ääni toimii parhaiten kun olen rauhallinen ja rento, enkä edes yritä “laulaa”. Ikään kuin poistan mielestäni “suorituspaineet” joita usein syntyy, kun valmistaudutaan “esittämään” tai “suorittamaan” jotain.

Tämän vuoksi korostan myös rentoutumisen ja kappaleiden sisällön pohtimisen merkitystä laulamiselle. “Tekstilähtöinen laulaminen” lähtee laulun sanojen ehdoilla rakentamaan kappaleesta omaa tulkintaa. Tunnetilojen kautta löytyy usein ratkaisu myös moneen laulutekniseen haasteeseen, ja juuri tunteiden välityksellä luodaan luontevasti kontaktia myös kuulijaan. Kappaleeseen uppoutumalla pääsee myös harjoittamaan omaa avautumistaan - omien tunteidensa näyttämistä laulun kautta.