Sivustomme käyttää evästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseksi. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt yksityisyyden suojamme ja evästeiden käytön. ×

Väsynyt, kireä tai käheä ääni?

Posted by admin at 12:05 PM on Jul 24, 2018

Share:


Anna Vihonen / Vocal Coach


Väsyykö ääni helposti?
Vaivaako allergia tai flunssa?
Kaipaatko uusia vinkkejä äänenhuoltoon ja lämmittelyyn?

Kokeile hauskaa pilliharjoitusta! Katso video ja jatka lukemista alla….



Pillin avulla voi helposti tehdä ääntöväylän ns. “kapeikkoharjoituksia”.
(engl. “Semi -occluded vocal tract exercises” )
(Vocal tract = ääntöväylä, semi-occluded = narrow = kapea)

Erityisesti oopperalaulajat ovat käyttäneet tällaisia ääniharjoituksia jo vuosisatoja, sillä oikein tehtynä ne tekevät automaattisesti äänelle hyvää! Nykyään pillin kanssa harjoittelevat niin laulajat kuin muutkin puhetyöläiset ja esimerkiksi vokologit suosittelevat pilliharjoituksia äänityöläisille.

Mihin pilli-harjoituksen teho sitten perustuu?


Tässä vaiheessa on hyvä kertoa lyhyesti, miten ääni syntyy. Äänen tuottaminen ja käyttäminen on meille tuttua ja automaattista, mutta harva pysähtyy sen enempää miettimään mitä kehossamme tapahtuu, kun tuotamme ääntä.


Ääni syntyy äänihuulten värähtelystä. Tarkemmin sanottuna ihmisen henkitorven yläpäässä sijaitsee kurkunpää, ja kurkunpäässä sijaitsevat ihmisen äänihuulet. Puhuessa/laulaessa henkitorvesta tuleva ilmavirta saa äänihuulet värähtelemään ja värähdellessään ne tuottavat ääntä.

Ääni voimistuu ihmisen ääntöväylässä (= nielun, suun ja nenän onteloissa) ja ääni saa sointivärinsä eli ns. “soundinsa” ääntöväylän muotojen (ns. “asetusten”) mukaan.


Niinpä ääni kuulostaa erilaiselta kun vaihtelemme näitä ääntöväylän “asetuksia”, eli liikutamme esimerkiksi kurkunpäätä, kieltä, huulia ja kitapurjetta. Eri äänteet syntyvät näitä ääntöväylän osia liikuttamalla ja rentous nielun seinämissä takaa äänelle hyvän resonanssin eli tilaa soida. Tämä varmistaa sen, että ääni kuuluu hyvin ja puheesta saa selvää.


Pilliharjoittelu on tehokas, sillä sen avulla voidaan vaikuttaa sekä äänihuulten värähtelyyn että ääntöväylän resonanssiin!


Pilliin puhaltelu rentouttaa ja “verryttelee” äänihuulia, joten harjoitus on hyvä äänenavaustreeni, mutta auttaa myös jos äänesi on käheä tai tunnet että olet menettämässä ääntäsi (flunssan, allergian, rasituksen tms. seurauksena). Puhaltelu myös rentouttaa ääntöväylääsi eli nielun seinämiä, joten harjoituksen jälkeen ääntöväyläsi on avoinna ja tämä saa äänen tuntumaan kirkkaammalta, avoimemmalta ja rennolta!


Harjoitukset toimivat kun ne tehdään oikein, joten ole kärsivällinen jotta varmasti opit oikean puhallustekniikan! Harjoituksen aikana ei tulisi tuntua kipua tai kutitusta kurkussa. Jos tunnet ärsytystä tai muuta epämukavaa harjoitellessasi, tarkista vielä oikea tekniikka ja tarvittaessa leikkaa pillistä pari senttiä pois (voit käyttää harjoitteluun ohutta mehupilliä, leveys n. 2,5mm ja pituus noin 10-13cm).


Simppelit ohjeet harjoittelun tueksi:


1. Laita pillin pää vesilasiin tai vesipulloon (pullossa tai lasissa voi olla melkein 3/4 vettä, tai sitten lasi voi olla noin puolillaan kuten videolla)

2. Aloita ääntelemällä puheäänen korkeudelta 4-5 sekuntia kerrallaan, toista noin 10 kertaa. (Voit kuvitella ääntäväsi esimerkiksi Ee tai Yy -äännettä, mikäli se auttaa!)

3. Tarkista ettei ilmaa tule ulos nenän kautta, saati suun sivusta. Ilman tulee tulla ulos vain pillistä! Voit kokeilla laittamalla käden pillin toiseen päähän ja tunnustella ulos tulevaa ilmavirtaa.

4. Voit myös kokeilla sulkea sormilla sieraimesi ja tarkkailla muuttuuko ääni. Äänen ja puhaltamisen ei tulisi muuttua tässä vaiheessa ollenkaan, jos puhallat oikein pelkästään pillin kautta!

5. Kun ääntely on luontevaa, voit kokeilla yksinkertaista melodiaa (esim. videon “Ukko Nooa -melodia), sekä äänen pitkiä liu’utuksia alhaalta ylös ja ylhäältä alas.

6. Kuplia puhaltaessa tunnet selkeämmin myös hengitysmekanismisi, sillä se toimii tavallista voimakkaammin kun keskityt pilliin puhalteluun. Harjoitus on siis oivallinen myös oman hengitystekniikan havainnointiin.

7. Voit tunnustella äänesi värinää eli resonanssia kitalaessa, yläetuhampaiden takana, kasvoissa ja jopa päässä. Nämä tuntemukset toimivat hyvänä palautteena ja ohjaavat tekemään harjoitusta oikein.

8. Sopiva harjoittelumäärä on aluksi 5 minuuttia kerrallaan.

9. Pidä hauskaa! Kun saat kiinni tekniikasta, voit kokeilla puhallella monia eri melodioita ja tunnustella äänen resonanssia kehossasi.