Sivustomme käyttää evästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseksi. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt yksityisyyden suojamme ja evästeiden käytön. ×

Voimaa laulamiseen (ilman laulamista)

Posted by admin at 4:41 PM on Oct 19, 2017

Share:


Anna Vihonen, Vocal Coach - AnnanetVocals


Kävin eilen ensi kertaa yin-jooga tunnilla.

Olen aiemmin harrastanut astangajoogaa ja viime aikoina käynyt myös lempeämmillä flow jooga tunneilla. Yin-tunnilta odotin lähinnä syviä, pitkiä venytyksiä ja rauhallista tunnelmaa keskiviikkoiltaan.

Olikin ihanaa tajuta jälkikäteen, että heti tunnin alussa opettaja johdatti meidät rauhallisen hengitysharjoituksen avulla tiukasti tähän hetkeen, ja omaan itseen. Puolitoistatuntinen joogasessio hurahti ihmeen nopeasti, ihan vain oman itseni kanssa. Tunnin jälkeen olo oli todella rauhallinen, kokonainen ja rentoutunut. Unikin tuli nopeasti, ja olo oli vielä seuraavana aamunakin ihanan rento ja positiivinen.

Vaikka olen harrastanut joogaa jo usean vuoden ajan ja ymmärtänyt rauhan ja läsnäolon merkityksen myös laulamiselle, on rauhoittuminen keskellä arkea usein todella haastavaa.

Varaan viikoittain omaa aikaa pari tuntia treenikämpällä ääneni ulottuvuuksiin tutustuen, erilaisia harjoituksia tehden ja tietysti vaihtelevia biisejä treenaten. Tällä viikolla saavuin treenikämpälle vauhdilla suoraan töistä, ja olo oli energinen.

Aloitin tapani mukaan hengitys- ja lämmittelyharjoituksilla, mutta tällä kertaa taisin edetä harjoituksissa turhan nopeasti. Jälkikäteen tajusin, että en missään vaiheessa pysähtynyt kunnolla vaan jatkoin samalla vauhdilla kuin töistä tullessa. Lopputuloksena oli hyvä mutta rutiininomainen harjoitus, joka ei kuitenkaan läsnäololtaan päässyt kokemani yin-tunnin tasolle.

Kuinka siis yhdistää aina rauhoittuminen ja läsnäolo omaan harjoitukseen, tai esiintymistilanteeseen?

Tämän viikon oivallukset olivat loistavia muistutuksia siitä, että jokainen päivä on erilainen ja sen vuoksi rauhoittuminen ja hetkessä oleminen eivät ole itsestäänselvyyksiä.
Välillä on haastavaa löytää keinoja omaan rauhoittumiseen, sillä aina ei edes huomaa paahtavansa tukka putkella ennen kuin pysähtyy.

Ehkäpä ensimmäiseksi voisi miettiä, mikä rauhoittaa juuri sinua - rentoutumiseen ei nimittäin välttämättä tarvita joogatuntia tai muuta aktiviteettia. Lisäksi, kuten sanottu, jokainen päivä on erilainen: ehkäpä tänään kävelylenkki on juuri sinulle paras rauhoittumiskeino, ja huomenna se voi olla kirjan lukeminen, musiikin kuuntelu tai jotain ihan muuta.

Myös ihan vain tietoinen hengitys on helppo ja tehokas keino palauttaa mieli tähän hetkeen, ja lähemmäs omaa itseä. Hengitykseen voi keskittyä missä vain: vaikka työmatkalla, kävelyllä, ruokakaupassa tai kotona - eikä se vaadi edes paljon aikaa.

Ensi kerralla aion kokeilla lauluharjoitukseni alkuun joogatunnilla oppimaani hengitysharjoitusta.

Millaisia rentoutumiskeinoja sinä olet kokeillut?


Tutustu lisää läsnäoloon voimavarana Minä instrumenttina -workshopissa.

Loading Conversation